Simpele oefening om een eetbui te voorkomen

Bijgewerkt op: 19 aug. 2020


Voel je een hunkering naar ongezond voedsel of snacken?

De volgende oefening zou je kunnen helpen bij:

  • Het voorkomen van een eetbui

  • Inzicht krijgen in welke tegenwerkende gedachtes en onderliggende gevoelens je wilt onderdrukken door te eten

Beoogd resultaat:

  • Weten dat jij je gedachtes niet ‘bent’. Leven in je hoofd is vermoeiend en kost veel energie. Je weet hoe je niet toegeeft aan gedachtes als: ‘ik moet eten, nu, ik moet die koekjes helemaal opeten’.

  • Het kunnen onderzoeken van het gevoel van onrust en drang naar absoluut iets te moeten eten.

Oefening:

Stappenplan

1. Bij het gevoel dat je nu iets moet gaan eten of gedachtes die zeggen dat als je thuis komt je naar je kamer moet gaan om te eten, blijf dan stil staan als je je zelf daarop betrapt.


2. Zoek naar een stoel of iets anders waar je kan zitten.


3. Neem, als dit nodig is, de tijd op zodat je ‘verplicht 5 minuten stil blijft zitten’.


4.

  • Luister naar gedachten die in je op komen. ‘ik moet iets eten, anders word ik gek, wat maakt het ook uit, belachelijke oefening, dit werkt toch niet, zie je wel ik kan het niet, dit lukt ook niet, één koekje kan geen kwaad, morgen begin ik echt.’

  • Luister naar gevoelens die hierbij komen kijken. Gevoelens die je kan ervaren zijn bijvoorbeeld: verdriet, machteloosheid, alleen zijn, boosheid, teleurstelling.

  • Observeer en onderga deze gedachten en gevoelens zonder oordeel. Merk alleen datgeen op wat je voelt en denkt. Een voorbeeld van hoe dat eruit kan zien: ‘Ik voel me verdrietig, terwijl dat absoluut niet zou hoeven, wat zit ik toch te zeuren… oh ja, dat is weer een oordeel. Ik mag me verdrietig voelen’.

  • Ervaar dat de gedachten en gevoelens komen en gaan als wolken. Als je dit kan ‘zien’ dan betekent dit dat je je bewust bent van je gedachtes en gevoelens. Je ‘geest’ of ‘ziel’ kan hier boven staan. Oftewel je kan van een afstand naar jezelf kijken.

  • Onderdruk of negeer je gedachten, emoties en gevoelens niet. Zie ze, erken dat ze er zijn en zie dat ze komen en gaan.


Als je leert om afstand van je gedachten en gevoelens te nemen en ze te observeren, zal je begrijpen dat jij niet je gedachten, emoties en gevoelens bent. Je hèbt gedachten, emoties en gevoelens.

Je bent niet mislukt, jij denkt dat je niet goed genoeg bent en dat je mislukt bent.

Afstand nemen van je gevoelens en gedachten, kan je op deze manier rustiger maken.

Oefen bewust met de 5 minuten oefening.



 

Wil je meer de diepte ingaan en ondervonden waar jou eetbuiten vandaan komen? Een weg vinden uit de vicieuze cirkel van een eetbui en negatieve gevoelens.

Neem dan contact met mij op.

Samen kijken we naar jou persoonlijke ervaringen, gewoontes, emoties en gevoelens. Om uiteindelijk jou doelen te bereiken en positieve gevoelens te kunnen ervaren.


17 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven